הקדמת תיקוני הזוהר- מאמר "לא תקח אם על הבנים' ע אות כו' ענין שליטה של נצח או הוד.
מהי תורה לשמה. נעיין בספר פרי עץ חיים. דף קמו יום ד' 26.6.24
👆הקדמת תיקוני זוהר'- מאמר"" לא תקח אם על הבנים' אות כ"ו
עמ יז- ענין חשיבות תורה לשמה וענין חלוקת התורה לרמ'ח מצוות עשה ולשס"ה לא תעשה ההבדל התכונות בינהם. והקשר לשם הוי"ה. .
נעיין במאמרי הסולם א' עמ שצ"ג מהי דבקות? . יום ה' 27.6.24
*המאמר עוסק בשאלה איך אפשר להגיע לתורה לשמה שהיא רוחניות והרי זה לא מעשי* .! כל הצמצומים פועלים עלינו.
והאדם נדרש "שכל מעשיו יהיו להשפיע לזולתו-" שהוא בניגוד לטבע שלנו. ! שהרי כל הויית אדם הוא לקבל לעצמו מטבע בריאתו. בחי"ד האינסופית. היש מאין הזה. שכלולה בתוך האדם ,משתלטת על כל המערכת. זו אבוקה עצומה ביחס לנר קטן.
*איך נוכל ללכת נגד הטבע שזה הטבעים של ה'?*
אין מציאות שאדם יכניס ידיו לאש ולא ישרף.. זה הרי נגד הטבע.. אז איך ניתן יהיה להתגבר על הטבע של הרצון לקבל?
*מה הפיתרון?*
*עמ שצ"ג מאמר לסיום הזוהר אות ח'*
מתוך קיום תורה ומצוות שנצטווינו להשפיע נחת רוח לקב"ה.. זה גורם לשינוי הטבע.
ולולא העסק בתורה ומצוות לשמה, דהיינו לעשות נ"ר לקב"ה *אין שום תחבולה בעולם שתועיל לו להפך טבעו.*
*ומכאן גודל החומרה של *לעסוק התורה לשמה ובלעדיה אין דבקות..* ואין מימוש המטרה ובלעדיה אין גילוי ההטבה. אלא שאם. תורה היא לא לשמה שאז הרצון לקבל ישתלט על כל המערכת ואז יהיה לו מנה ירצה מאתים וכו
ולכן *רואים שגם לגבי התפתחות האדם אין מציאות שאפשר להתפתח בלי התורה לשמה.* ( 7.48
🔸 *איך אפשר להתגבר על הרצון לקבל?* האם יש איזו שהיא בחינת מעבר בין רצון לקבל אל הרצון להשפיע
רצון לקבל הוא לא משתלט בכל מציאות. יש מציאות שניתן למזער ולצמצם אותו. וזה תלוי ב2 דברים:
*מהם 2 תנאים שגורמים למזער את הרצון לקבל* ?(* שהוא הרי הסיבה שאנו לא יכולים להגיע לתורה לשמה)
כי בד"כ שאדם עושה מעשה טוב הוא חושב.. מה יצא לי מזה? וזה נקרא שליטה של הבחי"ד ' הרצון לקבל. אז מה מאפשר לנו להוריד מאיתנו את השליטה? לפטר אותו ולקבל תכונות יותר טובות שיאםשרו לנו להתפתח
2.תכונות ( תכונה רושם במאמר כאן ותכונה שניה כותב באור הבהיר
🔸, *תכונה 1 הכרת הרוממות של ה'- )* מאמר לסיום הזוהר.. זה מה שמאפשר לבטל רצון שלנו וזה מתוך *הכלל הגדול שקטן בטל בפני גדול.*
כמו דוגמא שנותן שאישה נותנת טבעת לאדם גדול.. אז היא מבטלת ויש לה נחת שאדם גדול מוכן לקבל ממנה הטבעת.
כנל גם פה. הכרת. רוממות מתאפשרת אך ורק מתוך לימוד התורה מתוך לימוד הכללים של התורה. ובעיקר מתוך לימוד נשמת התורה.. ענין של ד' בחינות, סיבהנוצסובב, דורש וענף, צ"ב איך כל זה פועל בתוך המציאות של העולם שלנו. אנו מתפעלים מהגילויים הללו ואיך מקורן הוא מתוך התורה. וזה שמקבלים את הרוממות ואז,הרצון לקבל מתבטל.. ואז,אדם יכול לפעול לא על בסיס,של רצון לקבל אלא על בסיס של רוממות. ( 11
🔸 תכונה2- ריבוי של מעשים טובים- בגלל שברגע שאדם פועל במעשים טובים פועל חוק של השוואת הצורה.
אם פועל בהשפעה אז הוא עליו החוק של השוואת הצורה. וכיון שבורא עולם כולו רוחניות וכולו טוב אז,מקבל הארה מאותו שורש רוחני מאותה תכונה טובה. וההארה הזו היא מה שתגרום לו להיוץ מזכך לאט לאט.
לכן 2 *תנאים שפועלים לביטול הרצון לקבל*
🔸יראת הרוממות
🔸מעשים טובים – חיבור לשורש ( בורא עולם) ,,' כי הוא כולו טוב' ואז
מקבלים ההארה מהשורש
שגורם לזיכןך
הנמשך המאמר עמ יז נאמר
12
*תרי"ג מצוות מתחלקות ל* 2
⚡️שס"ה לא תעשה
⚡️רמ"ח עשה⁶
מה ההבדל?
לא ידוע ששני חלקים הללו תלויים בתכונות של שם הוי"ה.
🔸תכונות של י"ק הם אלו שמשפיעות על שסה לא תעשה
🔸תכונות של ו"ק של שם הויה הם משפיעות לרמ"ח מצוות עשה) למטה מחזה- יש גילוי .
*יש ב' בחינות בזו"ן- 2 תכונות של זווגים בזו"ן.*
ידוע שנצח והוד
🔸נצח-' בחינת ז"א
🔸הוד היא מלכות
כאשר יש שליטה של חסדים . של החסדים השליטה היא לנצח
נוקבא בזווג עם ז"א והחסדים שולטים בנוקבא שזו שליטה של החסדים שזו השליטה של הנצח.(נביאים) כמו בז"א היא
חסדים יּ,- במצב הזה אין הבדל יש הכרת הרוממות של הנוקבא.. המעשים הטובים של הנוקבא הם אלו שגורמים לשליטת החסדים בנוקבא
כמו בז"א.. שאצל ז'א זה בטבע שלו. שהרי ז'א זה השפעה זה חסד.
ונוקבא היא בונה.. בונה את החסדים. והיא נמצאת באותה תכונה כמו זא. במצב הזה שיש הארת חכמה שעלולה בחסדים.. אלו שבנוקבא בגלל שהשליטה של בחסדים גם של הנוקבא. גם רצון לקבל וגם רצון ל יע הכל בשליטה של חסדים. אז אין בעיה ואז אפשר להמשיך השפעה החסדים ממעלה למטה׳
כי בכל מקרה ההטבה מתקבלת בהשפעה כמו שבראש. הראש קובע מה מתפשט לגוף. ובחינה זו נקראת ו"ק של שם הוי"ה.
וזה נקרא *ו' של שם הוי"ה* – התפשטות ממעלה למטה וזה על בסיס של חסדים.
ולכן מכאן זה שורש של רמ"ח מצוות עשה.
כי רמ"ח בא להראות על רחמים – רחם וחסדים – אהבה מצוות של השפעה.
לכן, *כל מצוות עשה מקורן מה שליטה של חסדים שהשליטה הזו באה מתוך ריבוי של מעשים טובים. והכרת הרוממות. ורז הנוקבא יכולה להתבטל ולהידמות לז"א ואז לא יהיה הבדל בינהם. שניהם מאירים בחסדים* בראש וממילא בגוף יכולה להתפשט גם הארת חכמה שזה נקרא ו"ק- רמ"ח מצוות עשה( 17.20
זו הבחינה הראשונה
🔸בחינה2' חכמה- סוד י"ק מתגלה בנוקבא ואעפ שגם כאן היא בזווג עם ז"א. אבל פה היא רוצה לקבל חכמה. לא שולטת בחסדים, אלא רוצה להמשיך רצון לקבל ' לקבל חכמה.
כאם השליטה היא על חכמה ולא על חסדים של ז"א
*וכנודע- על החכמה יש צמצום!* החכמה אינה נמשכת ממעלה למטה ועל זה נאמר *"זה שמי לעולם "* אז יש ענין של להעלים את המצוות. כלומר מצוות של שס"ה לא תעשה.
שס"ה לא תעשה בא להראות שבראש- החכמה היא בשליטה על החסדים..
כי אמרנו ברוחניות תמיד יש ההתכללות של כל התכונות.
אברהם כולל גם מידת הגבורה וגם את הת"ת
ויעקב כולל את שניהם וגם יצחק כולל את החסד. *השאלה תמיד מה השליטה?* (18.40
⚡️אם השליטה בראש היא של חפץ חסד הכרת הרוממות ונעשים טובים. אז,מכאן גם יכול להתפשט לגוף שנקרא רמ"ח מצוות עשה- אז,אפשר לעשות ולפעןל.. אפשר להשפיע כמו התכונה של הראש.
⚡️אבל אם בשליטה בראש היא שליטה של לקבל. והשליטה היא על חכמה' אז זה לא יכול להתפשט לגוף! יש צמצום! ולכם אומרים לל- אל תעשה. שס"ה מצוות אל תעשה.( 19.40
אז יוצא, *שהתכונות של שם הוי"ה י"ק וו"ק הם התכונות שקובעות את נהלך המצוות שלנו*
⚡️אם התכונות הן של ו"ק- זה בא להראות על הביטוי שלפני כן בראש – יש,שליטה של חסדים ולכן יכול להגלות של ו"ק שזה בא להראות על הגוף .. ו"ק ,זה אומר שזה מתפשט לתוך המציאות שלנו.( 20 10
אבל אם נשליטה של שם הוי"ה הוא בי"ק כלומר שי"ק בא להראןת על חכמה! שי"ק,זה גם 15.. בא להראןת על איה שאומרים במוסף
. א- כתר
י"ק-ס חכמה ובינה
ואת. איה אנו לא משיגים.."איה מקום כבודו להעריצו"
אז במצב הזה שיש,שליטה לחכמה אז אי אפשר שזה יתפשט בגוף כי אם יתפשט.. תהיה שבירה.
זה הרי שם הוי"ה. שם שבונה את העולם ולא דם שהורס את העולם
ולכן אם תהיה התפשטות לגוף בגלל רצון לחכמה תהיה שבירה.
אבל אם זה בשליטה של חסדים שזו אמונה .
אז,יש אפשרות להתפשט בגוף.
🔸ובקיצור במילים פשוטות
⚡️ו"ק' שזה רמ"ח מצוות עשה זה בגלל שקודם אמרו נעשה.. מבחן ,אמונה.. וגם אחרי זה לקבל הארה שנקרא" נשמע.." כי נשמע זו כבר קבלה! . כי זה הבסיס,של כל התורה רמ"ח מצוות עשה.
ושס"ה לא תעשה זה בגלל שהשליטה היא על חכמה. וזה נקרא הגבלה.
אנו לא יכולים להשיג את י"ק.. לא יכולים להשיג את המקור.. אלא רק לפי הכלים' את הו"ק( 21.
ולכן זה היסוד ההבדל בין רמ"ח מצוות עשה ללא תעשה בין י"ק לו"ק' בין ההשפעה של תכונות שם הויה על המצוות שלנו( 22.20
למה כתוב לעלם בלי ו"?
לכן נקרא לעולם- בלי ו' *לע⁹⁰לם*. כי אסור להמשיך את האןת ו' ממעלה למטה.
כי צריך להעלים החכמה ממעלה למטה שזה שורש,של שס"ה לא תעשה שבתורה. ועל זה מרמזים חז"ל " זה שמי לעלם" כלומר בלימו' בלי המשכה ממעלה למטה.
⚡️.אבל מהארת החסדים בסוד ו"ק שהשליטה היא על חסדים אז,אין צמצום- אז,זו מצווה להמשיך ממעלה למטה שזה שורש כל רמ"ח מצוות עשב שבתורה. שכתוב 'זה זכרי לכל דור";
אומא *אותו עיקרון אומר לגבי לימוד הקבלה* (,23.45
אומר שמצווה גדולה לפרסם את הלימוד
למה מצווה גדולה לפרסם? שזה בחינת רמ"ח- ו"ק!
*בגלל שחכמת הקבלה מגלה את האחדות של הבריאה*
ואחדות של הבריאה זה רק תכונה של חסדים. העולם נברא על בסיס,של השפעה.
כל הטבע מבוסס על השפעה
⚡️העץ מוציא פירות ולא לוקח פירות חזרה
⚡️האדם מוליד.. והעובר לא חוזר חזרה לבטן
תהליכים בטבע הם תהליכים של השפעה..
וכשלומדים את התורה הזו ורואים שהתהליכים שבטבע הם תהליכים של השפעה..אז זה דומה לרמ"ח מצוות עשה. ולכן יש מצווה להמשיך. כי יש מצווה לגלות את ההטבה של ה' בעולם..( 25
⚡️כמו שהמצוות עשה את פועל ועושה מעשה שמישהו בחוץ גם יכול לגלות את זה.
אז,זה מגלה גם את.התכונה הזו כלפי חוץ ג"כ.
⚡️אבל במצוות לא תעשה- אתה לא עושה מעשה- אתה נמנע! לא יכול לפעול. ואן זה נמנע.. אז אין פה גילוי. במניעה.
למשל
⚡️אתה נמנע מלאכול חזיר כי זה מצוות לא תעשה
⚡️ומישהו אחר גם נמנע מלאכול חזיר' אבל לא ידוע לך למה הוא נמנע.. אולי הוא נמנע מתוך הטבע שלו כי זה לא טעים לו. ואז זה לא מטעם מצווה.
ויש הבדל עצום בינהם!
אבל במצוות עשה אתה פועל.. אז,אתה מתגלה עי הפעולה.
ממעשיך הכרנוך'
זה כך נאמר גם אצל האדם.. שהמעשים מגלים את התכונות של האדם( 26.22
חווה סחטה ענבים והיא עברה על מצוות שס"ה לא תעשה.
אמרו לה לא לאכול מעץ הדעת . זה מצוות ל"ת- והמשיכה ממעלה למטה- וזה גורם לגילוי חכמה בלי כלי.. בלי התגברות ממטה למעלה. אלא מתוך התפשטות הרצון. וזה גורם לשבירה. אז אין כלי. וזה נקרא שהביאה מיתה לעולם. זה אותו העיקרון.
זה נקרא סחטה ענבים. כי ענבים מראים על נושא של חכמה. ולכן סחטה זה ממעלה למטה. כלומר המשיכה החכמה בצורה של ו'.. ואסור להמשיך ולכן זה גרם למיתה.
ואלו שעוסקים בתורה לשמה . היינו שממשיכים חסדים לתורה לשמה אז השליטה היא לחסדים. וזה נקרא תורה לשמה
ואם השליטה לחסדים ממילא מוצר להמשיך ממעלה למטה רמ"ח עשה.
תורה לשמה בעיקר מבוססת על רמ"ח על אהבה.. על אחד.
יין משמרים בענביו זה בסדר.. כי זה ממטה למעלה. זה פנימיות התורה.
החסדים כאן השולטים.. שיש גם הארת חכמה. במצב הזה זוכר לדברים הרבה למעיין המתגבר וזה ו"ק- זה בא להראות על רמ"ח עשה. התדפטות לגוף ממעלה למטה והחכמה תאיר כמו שצריך וכו.. זה זכרו לדור דור.
חכמה בצורה מתוקנת תאיר ממטה למעלה. ולהעלים שלא תתפשט ממעלה למטה.
אבל ממטה למעלה זה בסדר. ממטה למעלה אין בעיה לגלות חכמה.) 30
הקדמת תיקוני זוהר'- מאמר"" לא תקח אם על הבנים. – שלח תשלח את האם'" *מהו יום ומהו לילה? ליל* ה? אות כ"ד ובחינת הת"ת. יום ב', 24.6.24
ראינו אתמול שהעבודה שאנו עושים בקריאת שמע היא הכנה לתיקון לכל החסרונות שנעשו ביום וזכות התיקון הזה של ק"ש אנו יכולים לעבוד את ה' יומם ולילה.
כאן מביא מהלך שונה של יום ולילה.
יש 2 אבחנות באופן כללי שנקרא יום ולילה.
מבחינת הזמן
⚡️ היום נקרא חסדים והשפעה , שהכל מאיר.. רואים בענף הגשמי של היום שהכל מאיר. יש גילוי. אפשר להסתכל בעיניים.. זה מצב של השתוות הצורה. וזה נקרא חסדים.
יש נשתוות הצורה, חש קשר . יש דבקות ואפשר לקבל דברים.
ה2בלה שאנו זוכים שזה נקרא יופ שנקרא חסדים אן בשיטת צורה
. זה יכולת הראייה/ שמיעה/ דיבור.. כל מה שמתגלה לנגד עיננו זה קשור ליום ולחסדים.
🔸 *לילה* – מצב של הסתר של דינים.. ולכן מי שצריך לקבל את כל התיקונים זה לא היום.
תיקונים ביום הם תיקונים של חסדים גדולים של השפעה. כיון שמלכות של ההסתר זה. מקום של קבלת. כלים שמאפשרים לקבל את ההנאה הגדולה של מטרה הבריאה ולכן רוב התיקונים יהיו בלילה.
יש צ׳ בנין הנוקבא בימים נוראים בעשי"ת. וזה קשור לענין של לילה. הבנין של הכלים.
אז בנין הכלים הוא בא ב2 מהלכים.
הלילה במקור בתכונה של דינים בהסתר נקרא *ליל*
ליל מלשון יללה מלשון הסתר. זה במצב הלא מתוקן של המלכות.
גימטריה של ליל זה 70 . ש7 תמיד רומז על המלכות הספירה השביעית.
ויש מצב,של תיקון מסוים שנקרא לילה. שזה ליל יחד עם ה'
*מאיפה המלכות מקבלת.את המיתוק הזה של הה'?* שהופכת אותה מדינים קשים מיללב' ללילה? שגורם למיתוק? ( 4
אז כמובן המלכות שתכונתה הוא סיום וצמצום יכולה לקבל המיתוק רק עם הה' ראשונה.."ותלכנה שניהם יחדים" הה"ר שנקראת בינה היא המשלימה וממתקת את הדינים של המלכות.
את ה"ר של בינה שמתווספת ל' ליל. זה הופך אותה ללילה.
🔸וכיון שיד חוק חשוב שאין מדרג. עליונה משפיעה לתחת.התחתונה. כלומר שבינה תשפיע למדרגה שלישת ממנה.. כמובן בין בינה למלכות יש את ז"א שהוא המקשר בינהם.. וסדר המדרגות תמעד נשאר בקביעות. ואין דבר כזה שהתחתון יקבל ישירות מעלי עליון, אלא בגלל ד' בחינות ראןר ישר שכל מדרגה תחתונה מקבלת מעליונה בחי"א לבחי"ב לבחינת לבחיד. יקו"ק שם הוי"ה. אז אין קפיצת מדרגות.. אז ההשפעה של הבינה עוברת דרך ז"א) בדרך מעבר(.
וידוע שגמטריה של אדם נקרא מ"ה והכח של הבינה זה כוחות של התגברות אות ה' של שם הויה מתגברת על החכמה וממשיכה חסדים.. כלומר כוחות.של מניעת קבלה. כוחות של התגברות.
הכח זה עובר דרך זא ומושפע למלכות בצורה של ה'
יוצא שכח הבינה שהיא התגברות ביחד עם תכונת הז"א שנקרא מ"ה נקרא כח מ"ה. . זה משלים את הכלים של המלכות שקשורים לחכמה.
כי כח מ"ה זה חכמה.
כח של בינה והמ"ה של זא משלימים את המלכות כי התכונה של המלכות זה כלים לקבלת חכמה.
שהרו המלכות היא אמצעי לקבלת ההטבה שנקראנ חכמה.
ולכן חייב שיהיה קשר
⚡️עם הבינה שהיא ההתגברויות – ממטה למעלה כמו ראש
⚡️מעבר דרך מ"ה דרך הזא
ואז המלכות נשלמת בכלים של חכמה.
קודם היתה מצומצמת . ליל זה צ"א כמו נקודה סגורה מסוגרת. ועכשיו היא נשלמת עי בינה וז"א כח ומ"ה לכלים של חכמה. ההשלמה הזו של ה תחתונה עי בינה וז"א וזה נעשה בחצות לילה
לצה בחצות לילה
שחצות.לילה זה חלוקה בין ג"ר דבינה לז"ת דבינה צ"ב
תמיד חצות בא להראןת על צב. 8.30
השאר תגובה