שאלה
בענין מהו אין העדר ברוחני. בהקשר לענין כפיפת ראש .
אם א' עולה לב'. זה אומר( מבחינת אין העדר) שעדיין א' קיים ולא נעלם.
ואח"כ נאמר שבגלל שאין העדר ברוחני ב' ( שהוא בעצם היה א") מאיר חזרה לא'..
למה מאיר חזרה? כי הם בעצם אותו א" ?
תשובה
אין העדר כלומר "אם דבר רוחני אחד קונה בעצמו שתי צורות, כבר אינו אחד אלא שנים.." חלק א' הסת"פ אות ד')
כלומר כל תכונה רוחנית כמו תכונות הנפש שהם רצונות האדם, תמיד הולכים ומתרבים כי אין העדר בהם.
כדי לא להתבלבל בדרך כלל מלמדים קשר רק בין ג' מדרגות כמו בהלכות סוכה "כל ג' כגבוי דמא" או מ"ש "לניני לבני ולנכדי".
לכן כל מדרגה שעולה לגדלות לעליונה ממנה זוכרת את מצב הקטנות שלה ומאירה בה מהגדלות החדש שלה.
כמו אדם שהיה עני והרגיש את העניות, יום אחד זוכה לעשירות כאשר בא לפניו עני הוא מרגיש את מצבו ויותר קל לו להשפיע אליו, אבל אדם שנולד למשפחה עשירה ואף פעם לא הרגיש עוני, יותר קשה לו להשפיע לעני.
זה נקרא הרכנת ראש העשיר מוריד את עצמו להשפיע לעני, כיוון שכולות עם אחד זה גורם לגדלות גם במדרגות יותר נמוכות.
שמענו המרבי זצ"ל שהתעוררות לתשובה אצל המון עם קורה בזכות גילוי פנימיות התורה אצל החכמים.
מבחי' הורדת מ"ד מעילא לתתא עד העוה"ז.
תגיות
אין העדר ברוחני
אין העדר ברוחני
השאר תגובה